.jpg)
- Repertuar kinowy
Festiwal Animacji O!PLA 2025-Konkurs główny vol.4. (16+)
W PROGRAMIE:
49TH BIRTHDAY BLUES (Portugalia 2024, 03:32), Bartosz Stępnik | CABRITA
APEROL (2024, 03:50), Agata Mianowska | Pablopavo i Ludziki
DANCE OF FRUSTRATION (2024, 05:57), Natalia Śmiechowicz | Snakebyte
DISAPPEAR (Portugalia, USA, Polska 2024, 03:28), Ala Nunu | REASON AND IMPULSE
DROP (2024, 05:55), Marta Prabucka | sea saw
DROZD (2023, 03:54), Ewelina Jakubiec | Światłocień
LEGION (2024, 05:00), Kamil Wójcik & Cat Kaczmarek | Gruzja
MUZYKA (2024, 02:25), Maciej Bednarek | Elektronikt
PIES (2024, 03:38), Jacek Gabis (Gurgie) | Porosty
PIROMAN (2023, 04:33), Karolina Kajetanowicz | Taczka Żwiru
STOP THE MUSIC (2024, 02:40), Weronika Marianna | Cosmo Sheldrake
SUPERSTAR (2024, 03:04), Marta Prabucka | sea saw
VESNIANKA (2024, 02:35), Dmytro Borsuk (Wydział Sztuki Uniwersytet Opolski) | NAHABA (wideoklip nieoficjalny)
***
49TH BIRTHDAY BLUES (Portugalia 2024, 03:32), Bartosz Stępnik | CABRITA
W najciemniejszą noc roku przez las idzie pochód zwierząt. Na barkach niosą trumnę, a zmierzają w stronę wschodzącego słońca.
Bartosz Stępnik (Września, 1995) jest reżyserem filmowym i artystą wizualnym. Uzyskał licencjat z animacji na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (UAP), który ukończył w 2017 roku. Następnie studiował na L’École européenne supérieure de l’image (ÉESI), gdzie kontynuował projekty wizualne mieszające różne techniki animowanego obrazu takie jak: vj’ing, wirtualną rzeczywistość i live cinema. W swoich pracach skupia się na postrzeganiu przestrzeni, relacji pomiędzy artystą, a miejscem oraz wpływem obrazu na percepcję.
***
APEROL (2024, 03:50), Agata Mianowska | Pablopavo i Ludziki
Senna opowieść o otoczonym wodą mieście, w którym królują tęsknota i oczekiwanie.
Agata Mianowska – rysowniczka i animatorka, absolwentka Łódzkiej Szkoły Filmowej, od kilku lat pracuje w studio Yellow Tapir Films.
LAUREATKA SREBRNEGO TOBOŁKA KOZIOŁKA MATOŁKA NA O!PLA 2015 ZA FILM PO MOIM TRUPIE (Konkurs Główny, Kategoria Studencka)
***
DANCE OF FRUSTRATION (2024, 05:57), Natalia Śmiechowicz | Snakebyte
Opowieść o chłopcu dotkniętym syndromem Alicji w Krainie Czarów. Zjawisko to, wywołujące rozmaite niepokojące złudzenia słuchowe i wizualne sprawia, że nasz bohater trafia do przerażającego i zniekształconego świata koszmarów, potworów i majaków, a sen powoli zaczyna przenikać się z jawą. Czy uda mu się uciec?
Natalia Śmiechowicz – animatorka, ilustratorka, projektantka graficzna. Od 2017 roku reżyseruje i tworzy autorskie produkcje pod własnym nazwiskiem oraz szyldem N.STATION. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach oraz Liceum plastycznego w Zabrzu. Autorka ponad 60 animowanych wideoklipów dla wykonawców polskich i zagranicznych oraz licznych projektów dla branży muzycznej. Przygodę z animowanymi teledyskami rozpoczęła od produkcji „Direction Backwards” dla zespołu Horrorscope. Jest autorką animacji m.in. dla Uriah Heep, Motörhead, Alcatrazz, Girlschool, Elegant Weapons (zespół powstały z inicjatywy Richiego Faulknera z Judas Priest), Dokken, Dymytry czy Crying Steel. Jej realizacje były doceniane i wyświetlane na takich festiwalach jak O!PLA Polska Animacja, Animator Festival, Różewicz Open, Obiektywnie Śląskie, a także prezentowane na wystawach indywidualnych. Zajmuje się również szeroko pojętym projektowaniem multimediów na potrzeby produkcji filmowej i telewizyjnej oraz scenografii (m.in. stała współpraca z RockOperą w Pradze).
***
DISAPPEAR (Portugalia, USA, Polska 2024, 03:28), Ala Nunu | REASON AND IMPULSE
Bezskuteczna walka jednej osoby o cofnięcie czasu.
ALA NUNU to mieszkająca w Porto polska reżyserka i ilustratorka specjalizująca się w animacji 2D, współzałożycielka międzynarodowej kooperatywy produkcyjnej COLA Animation, gościnna wykładowczyni na UAlg (Faro) i PJATK (Warszawa). Ma doświadczenie w reżyserii i reżyserii artystycznej kampanii społecznych, seriali, teledysków i filmów krótkometrażowych. Jej portfolio obejmuje Universal Studios, Frank Sinatra Estate, The Atlantic i OnBeing. Jej filmy krótkometrażowe były pokazywane na festiwalach takich jak Animafest Zagreb, Międzynarodowy Festiwal Animacji Bucheon czy Annecy. Jako animator Nunu pracowała ostatnio przy takich filmach jak nominowany do Oscara „Ice Merchants” czy nagrodzone m.in. Srebrnym Tobołkiem O!PLA „Slow Light” duetu Kijek/Adamski.
ALA NUNU JEST DWUKROTNĄ LAUREATKĄ TOBOŁKÓW KOZIOŁKA MATOŁKA NA O!PLA. W 2015 BRĄZOWEGO ZA ANIMOWANĄ FRASZKĘ DE HERINACIO. ON THE HEDGEHOG, ORAZ SREBRNEGO W 2020 ZA AHEAD W KATEGORII POZA POLSKĄ.
***
DROP (2024, 05:55), Marta Prabucka | sea saw
Drop to niespokojna, chaotyczna historia pewnego mężczyzny, który utknął gdzieś w swoim świecie. Żyje samotnie w domu, który od wewnątrz wydaje się znacznie bardziej rozległy niż wskazywałby na to widok zewnętrzny. Cała przestrzeń ledwo stoi, a mężczyzna błąka się po tym ogrodzonym chaosie szukając… no właśnie, czego? Pewnego dnia pod bramą domu stawia się jego własny cień…
Marta Prabucka – urodzona w Gdańsku 1999 r. Wychowała i uczyła się w Gdyni. Absolwentka malarstwa na gdańskiej ASP w pracowni prof. Piotra Józefowicza. Pochłonięta przez wspomnienia i nastrój miejsca. W swoich pracach zwykle przedstawia rzeczywistość zdeformowaną przez sny, przebłyski z przeszłości, czy narzucającą się atmosferę. Działa zarówno w obszarach malarstwa, jak i grafiki komputerowej tworząc różnorodne animacje, teledyski oraz wizualizacje do muzyki. Wielokrotnie brała udział w wystawach na terenie Polski, między innymi: “Etap Rozpadu” w łódzkiej galerii AOKZ, czy w “31. Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych PROMOCJE” w Legnicy, gdzie zdobyła nagrodę za obraz “Heat and Humidity in Green”. Oprócz malarstwa aktywnie, jako samouk, korzysta z mediów cyfrowych, tworząc teledyski animowane dla lokalnych muzyków. Jej animacje prezentowały się na festiwalach takich jak: “VII edycja PL Music Video Awards”, czy “13. Pokazie Niezależnych Teledysków” na CINEMAFORUM w kinie Atlantic w Warszawie. Regularnie działa jako VJ współpracując z lokalną sceną muzyczną przy wydarzeniach na żywo.
***
DROZD (2023, 03:54), Ewelina Jakubiec | Światłocień
Opowieść o niewinnej wrażliwości, skrywającej się w naszych sercach, która w pełni może ujawnić się dopiero kiedy jesteśmy z nią sam na sam, w odosobnieniu. Tą wrażliwością jest właśnie Drozd (niebieski ptak), który może śpiewać tylko po uwolnieniu.
Ewelina Jakubiec ukończyła studia artystyczne o profilu edukacyjnym na ASP w Krakowie oraz związane z tworzeniem animacji na ASP w Łodzi gdzie poznała tajniki filmu animowanego, a szczególnie animację lalkową, wycinankową i plastelinową. W ostatnich latach jej drogi przecięły się też z ceramiką. W 2021 założyła Sztukę Sienną, której działania dotyczą edukacji artystycznej, pracowni animacji i ceramiki.
***
LEGION (2024, 05:00), Kamil Wójcik & Cat Kaczmarek | Gruzja
Polskie lata ’90 to trudny okres dla ośmiolatka. Ciemne szkolne korytarze, ponure blokowiska. Szarość. Rozpacz. Wyjściem wydaje się ucieczka do kolorowego wirtualnego świata gier komputerowych. Ale katecheta tego nie pochwala. Gry są złe- zniszczą cię! Tak mawia. Gry są kłamstwem. Niebezpieczeństwem. W grach czyha diabeł. Nie można im ufać. Nie można nikomu ufać. Tym bardziej zamaskowanej postaci z bandażami na twarzy.
Kamil Wójcik to twórca multimedialny, specjalizujący się w animacji rysunkowej. Absolwent liceum plastycznego w Jarosławiu oraz Akademii Sztuk Plastycznych we Wrocławiu na wydziale Sztuka Mediów. Kamil tworzy filmy i animacje na potrzeby gier, filmów, teledysków i reklam, angażując się w każdy etap procesu produkcji – od scenariusza i reżyserię przez storyboard, animatik, właściwą animację, aż po compositing i montaż. Jest laureatem wielu nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych, w tym wielokrotnym laureatem festiwalu O!PLA, zdobywcą tytułu najlepszego polskiego animowanego teledysku na PL Music Video Awards w latach 2022 i 2023 oraz laureatem w kategorii rozrywka & komedia podczas Grand Video Awards 2022. Jego animacje były pokazywane na licznych festiwalach, między innymi na takich jak: Animator, Animocje, OKFA, O!PLA, Fest Anca, Anifilm, Splat! Film Fest, Kameralne Lato, Animakom, Linoleum, BLON. Obecnie pracuje nad swoim animowanym krótkometrażowym debiutem ze studiem Munka i studiem Fumi. Za plastykę jego filmu odpowiada Cat Kaczmarek, natomiast opiekunem artystycznym jest Piotr Dumała.
KAMIL JEST LAUREATEM CZTERECH ZŁOTYCH TOBOŁKÓW O!PLA: 2014 ZA FILM A GDYBY… (OFF & GO!); 2019 ZA FILM TA KOSZMARNA NIEDZIELA (OFF & GO!); 2021 ZA FILM PSOTNIK W SZKLANEJ PUŁAPCE (OFF & GO!); 2022 ZA FILM NOCNY POCIĄG BEZ MIĘSA (OFF & GO!). CZTERECH SREBRNYCH TOBOŁKÓW O!PLA: 2016 ZA FILM HEJ, HO I NIESPODZIEWANA PRZYGODA (wspólnie z Maciejem Żukiem / Animowane Fraszki); 2021 ZA FILM DELINSKY’S MADNESS (OFF & GO!); 2023 ZA WIDEOKLIP NABITA LUFA DLA HIOBA DYLANA, ORAZ W 2024 ZA RYŻ I KURCZAK DLA BLITZED (wspólnie z Cat Kaczmarek). PONADTO SPECJALNEGO WYRÓŻNIENIA O!PLA 2018 ZA GDZIE KUCHAREK 6 TAM NIE MA CO JEŚĆ (Animowane Fraszki) ORAZ WYRÓŻNIENIA IV MIEJSCA NA O!PLA 2021 ZA NASTĘPNĄ ZIMĘ (Animowane Fraszki)
AUTOR DWÓCH PLAKATÓW I SPOTU KONKURSU GŁÓWNEGO 8. O!PLA 2020
Katarzyna Kaczmarek – absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie w 2011 roku ukończyła studia magisterskie na kierunku projektowanie komunikacji i wizerunku instytucji. Specjalizuje się w concept arcie, tworzeniu storyboardów, ilustracji oraz animacji na potrzeby gier, filmów i reklam. W swojej karierze współtworzyła m.in. trailer „Witchfire”, animowane przerywniki do gry “I, the Inquisitor” jako ilustratorka i współscenarzystka oraz pracowała nad fabularnymi przerywnikami do gry “War Mongrels” w roli concept artist, ilustratorki i drugiego reżysera. Wraz z Kamilem Wójcikiem zrealizowała kilka animowanych teledysków oraz współtworzyła kilkanaście autorskich, krótkometrażowych filmów animowanych, które były prezentowane na licznych festiwalach w Polsce i za granicą. Katarzyna brała również udział w procesie tworzenia konceptów wizualnych do filmu “Hejter. Sala Samobójców”.
***
MUZYKA (2024, 02:25), Maciej Bednarek | Elektronikt
„Muzyka” to opowieść o tym, że… muzyka jest dobra na wszystko. „Muzyka” to hołd dla muzyki i jej twórców. „Muzyka” to też nostalgiczna podróż w świat gramofonów, wzmacniaczy dźwięku, płyt CD, kaset i magnetofonów.
Maciej Bednarek – dziennikarz, muzyk, plastyk. Twórca animowanych wideoklipów. Plastelina i animacja poklatkowa to ulubiony materiał i technika autora. Jego filmy były wielokrotnie nagradzane i wyróżniane. W 2024 r. film „Fabryka”, prezentowany w programie O!PLA FOCUS ON POLAND, zdobył Specjalne Wyróżnienie na Śródziemnomorskim Festiwalu Filmów Animowanych ANIMED w Alicante.
LAUREAT DWÓCH ZŁOTYCH TOBOŁKÓW O!PLA ZA ANIMOWANE WIDEOKLIPY: W 2020 ZA KŁOPOTY I W 2023 ZA FABRYKĘ, A TAKŻE BRĄZOWEGO TOBOŁKA O!PLA 2016 ZA ANIMOWANY WIDEOKLIP JA JESTEM ZŁODZIEJ. PONADTO TRZECH WYRÓŻNIEŃ SPECJALNYCH O!PLA: W 2017 ZA FILM MOON LANDING (KATEGORIA: OFF&GO!), W 2019 ZA ANIMOWANY WIDEOKLIP KURIOZALNE BUTY i W 2021 ZA ANIMOWANY WIDEOKLIP BLOKI. LAUREAT NAGRODY SPECJALNEJ FESTIWALU FILMOWEGO „KOCHAM DZIWNE KINO” DLA „NAJDZIWNIEJSZEJ ANIMACJI NA O!PLA 2019” ZA FILM KURIOZALNE BUTY
TWÓRCA PLAKATU I SPOTU KONKURSU GŁÓWNEGO 9. O!PLA 2021
***
PIES (2024, 03:38), Jacek Gabis (Gurgie) | Porosty
Kiedy ludzkość zatruła się szamponem, stado psów wyruszyło ocalić ostatnie 4 bobasy z piekła.
Gurgie jest grafikiem 3D. Gurgie robi gry. Gurgie tworzy animowane teledyski i publikuje eksperymentalne filmy na YouTube. Do jego najbardziej znanych projektów należą recenzje różności zwane Gurgorecenzjami, wirtualna retrokonsola Gurgosus, adoptowalne mięsne lalki Skrobasy oraz eksperymenty wizualne z Blendera. Urodził się w Krakowie, jeździ na konwenty i rozstawia swoje rękodzieła na terenie całego kraju.
Dawny student nanotechnologii na UJ.
LAUREAT SPECJALNEGO WYRÓŻNIENIA O!PLA 2021 ZA WIDEOKLIP MY MUSIC (GURGOTELEDYSK) DLA JULKA PŁOSKIEGO
***
PIROMAN (2023, 04:33), Karolina Kajetanowicz | Taczka Żwiru
Shrek i Papież wyglądają na podwórko. W piaskownicy bawi się goblin z Obliviona. W ustach Makłowicza otwierają się wrota piekieł! Karol i Norek galopują wierzchem na tramwaju!! Gołębie apokalipsy dmą w trąby!!! Przez krajobraz rodem z Księgi Cudów wędruje Piroman – bezsilny, rozczarowany i wściekły. Chce zobaczyć świat w ogniu. To bardzo stara historia.
Karolina Kajetanowicz (ur. 1993) to polska animatorka i reżyserka. W Szkole Filmowej w Łodzi stworzyła pięć filmów, z czego trzy zyskały uznanie na międzynarodowych festiwalach filmowych, takich jak Annecy IAFF, AFI Fest, Ottawa IAF, Kraków FF, Hong Kong IFF i wielu innych. Ukończyła studia w 2021 roku i od tego czasu pracowała przy różnych filmach i projektach jako animatorka, głównie w studio w Yellow Tapir Films. Wyreżyserowała i wyprodukowała też trzy autorskie teledyski.
LAUREATKA SREBRNEGO TOBOŁKA KOZIOŁAK MATOŁKA O!PLA 2022 ZA WIDEOKLIP GROSIK DLA HIOBA DYLANA
***
STOP THE MUSIC (2024, 02:40), Weronika Marianna | Cosmo Sheldrake
Niezwykłe przygody pewnego wytwórcy kiszonek i przypraw.
Weronika Marianna (ur. 1988) zajmuje się animacją poklatkową i malarstwem. Pochodzi z Warszawy, mieszka w Amsterdamie. Robiła animacje i ilustracje m.in. dla Vice, Netflixa, WeTransfer, Goop i Penguine. Jest beneficjentką holenderskiego grantu Stimuleringsfonds, w grudniu zaczyna rezydencje w La Cité Internationale des Arts w Paryżu.
***
SUPERSTAR (2024, 03:04), Marta Prabucka | sea saw
Zobaczyłam człowieka, który nie może wgryźć się w życie i jak duch błądzi po swoim lokalnym świecie. Nie ma siły, by uwolnić od ciągłych myśli: od strachu i od chaosu. Te roztrzaskują jego świat, zabierają tożsamość wszystkim i wszystkiemu naokoło. Jedynym miejscem ucieczki jest oddanie się światu iluzji, niemożliwych oczekiwań, światu imprezy i zapomnienia, gdzie ludzie wciąż nie wydają się być obecni.
Marta Prabucka – urodzona w Gdańsku 1999 r. Wychowała i uczyła się w Gdyni. Absolwentka malarstwa na gdańskiej ASP w pracowni prof. Piotra Józefowicza. Pochłonięta przez wspomnienia i nastrój miejsca. W swoich pracach zwykle przedstawia rzeczywistość zdeformowaną przez sny, przebłyski z przeszłości, czy narzucającą się atmosferę. Działa zarówno w obszarach malarstwa, jak i grafiki komputerowej tworząc różnorodne animacje, teledyski oraz wizualizacje do muzyki. Wielokrotnie brała udział w wystawach na terenie Polski, między innymi: “Etap Rozpadu” w łódzkiej galerii AOKZ, czy w “31. Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych PROMOCJE” w Legnicy, gdzie zdobyła nagrodę za obraz “Heat and Humidity in Green”. Oprócz malarstwa aktywnie, jako samouk, korzysta z mediów cyfrowych, tworząc teledyski animowane dla lokalnych muzyków. Jej animacje prezentowały się na festiwalach takich jak: “VII edycja PL Music Video Awards”, czy “13. Pokazie Niezależnych Teledysków” na CINEMAFORUM w kinie Atlantic w Warszawie. Regularnie działa jako VJ współpracując z lokalną sceną muzyczną przy wydarzeniach na żywo.
***
VESNIANKA (2024, 02:35), Dmytro Borsuk (Wydział Sztuki Uniwersytet Opolski) | NAHABA (wideoklip nieoficjalny)
Vesnianki to nazwa słowiańskich pieśni obrzędowych związanych z początkiem wiosny i zbliżaniem się wiosennych prac polowych. Ale po wiośnie 2022 roku nabrała ona zupełnie innego znaczenia. Patrzę na wczesną wiosnę, a ona wygląda na taką smutną i przygnębioną, jakby chciała popełnić samobójstwo – pisze twórca filmu. Za zgodą artystów w animacji wykorzystano utwór muzyczny zespołu NAHABA pt. VESNIANKA.
Dmytro Borsuk urodził się 26 października 2004 roku w miasteczku Pidhaitsi w województwie tarnopolskim, Ukraina. Jego rodzina składa się z dwóch starszych braci oraz matki i ojca. Uczył się w “Pidhaetskiej ogólnokształcącej szkole I-III stopnia”. Dorastał jako spokojne i ciche dziecko, nie miał przyjaciół poza kuzynami i był introwertykiem. Wyróżniał się w matematyce i rysowaniu. W wieku 17 lat w 2022 roku ukończył szkołę i wstąpił na Wydział Sztuki Uniwersytetu Opolskiego na kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych. Ale przed wstąpieniem na uniwersytet Dmytro doświadczył największej tragedii w swoim życiu. Latem 9 lipca 2022 roku jego brat Ivan Borsuk zginął na wojnie podczas wykonywania obowiązków służbowych. Miał 29 lat. To wydarzenie znacząco wpłynęło na światopogląd Dmytra i podzieliło jego życie na „przed i po”. Na dzień dzisiejszy (2025 rok) przyzwyczaił się do nowego życia, nawiązał przyjaźnie, studiuje, pracuje nad dyplomem licencjackim.
49TH BIRTHDAY BLUES (Portugalia 2024, 03:32), Bartosz Stępnik | CABRITA
APEROL (2024, 03:50), Agata Mianowska | Pablopavo i Ludziki
DANCE OF FRUSTRATION (2024, 05:57), Natalia Śmiechowicz | Snakebyte
DISAPPEAR (Portugalia, USA, Polska 2024, 03:28), Ala Nunu | REASON AND IMPULSE
DROP (2024, 05:55), Marta Prabucka | sea saw
DROZD (2023, 03:54), Ewelina Jakubiec | Światłocień
LEGION (2024, 05:00), Kamil Wójcik & Cat Kaczmarek | Gruzja
MUZYKA (2024, 02:25), Maciej Bednarek | Elektronikt
PIES (2024, 03:38), Jacek Gabis (Gurgie) | Porosty
PIROMAN (2023, 04:33), Karolina Kajetanowicz | Taczka Żwiru
STOP THE MUSIC (2024, 02:40), Weronika Marianna | Cosmo Sheldrake
SUPERSTAR (2024, 03:04), Marta Prabucka | sea saw
VESNIANKA (2024, 02:35), Dmytro Borsuk (Wydział Sztuki Uniwersytet Opolski) | NAHABA (wideoklip nieoficjalny)
***
49TH BIRTHDAY BLUES (Portugalia 2024, 03:32), Bartosz Stępnik | CABRITA
W najciemniejszą noc roku przez las idzie pochód zwierząt. Na barkach niosą trumnę, a zmierzają w stronę wschodzącego słońca.
Bartosz Stępnik (Września, 1995) jest reżyserem filmowym i artystą wizualnym. Uzyskał licencjat z animacji na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (UAP), który ukończył w 2017 roku. Następnie studiował na L’École européenne supérieure de l’image (ÉESI), gdzie kontynuował projekty wizualne mieszające różne techniki animowanego obrazu takie jak: vj’ing, wirtualną rzeczywistość i live cinema. W swoich pracach skupia się na postrzeganiu przestrzeni, relacji pomiędzy artystą, a miejscem oraz wpływem obrazu na percepcję.
***
APEROL (2024, 03:50), Agata Mianowska | Pablopavo i Ludziki
Senna opowieść o otoczonym wodą mieście, w którym królują tęsknota i oczekiwanie.
Agata Mianowska – rysowniczka i animatorka, absolwentka Łódzkiej Szkoły Filmowej, od kilku lat pracuje w studio Yellow Tapir Films.
LAUREATKA SREBRNEGO TOBOŁKA KOZIOŁKA MATOŁKA NA O!PLA 2015 ZA FILM PO MOIM TRUPIE (Konkurs Główny, Kategoria Studencka)
***
DANCE OF FRUSTRATION (2024, 05:57), Natalia Śmiechowicz | Snakebyte
Opowieść o chłopcu dotkniętym syndromem Alicji w Krainie Czarów. Zjawisko to, wywołujące rozmaite niepokojące złudzenia słuchowe i wizualne sprawia, że nasz bohater trafia do przerażającego i zniekształconego świata koszmarów, potworów i majaków, a sen powoli zaczyna przenikać się z jawą. Czy uda mu się uciec?
Natalia Śmiechowicz – animatorka, ilustratorka, projektantka graficzna. Od 2017 roku reżyseruje i tworzy autorskie produkcje pod własnym nazwiskiem oraz szyldem N.STATION. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach oraz Liceum plastycznego w Zabrzu. Autorka ponad 60 animowanych wideoklipów dla wykonawców polskich i zagranicznych oraz licznych projektów dla branży muzycznej. Przygodę z animowanymi teledyskami rozpoczęła od produkcji „Direction Backwards” dla zespołu Horrorscope. Jest autorką animacji m.in. dla Uriah Heep, Motörhead, Alcatrazz, Girlschool, Elegant Weapons (zespół powstały z inicjatywy Richiego Faulknera z Judas Priest), Dokken, Dymytry czy Crying Steel. Jej realizacje były doceniane i wyświetlane na takich festiwalach jak O!PLA Polska Animacja, Animator Festival, Różewicz Open, Obiektywnie Śląskie, a także prezentowane na wystawach indywidualnych. Zajmuje się również szeroko pojętym projektowaniem multimediów na potrzeby produkcji filmowej i telewizyjnej oraz scenografii (m.in. stała współpraca z RockOperą w Pradze).
***
DISAPPEAR (Portugalia, USA, Polska 2024, 03:28), Ala Nunu | REASON AND IMPULSE
Bezskuteczna walka jednej osoby o cofnięcie czasu.
ALA NUNU to mieszkająca w Porto polska reżyserka i ilustratorka specjalizująca się w animacji 2D, współzałożycielka międzynarodowej kooperatywy produkcyjnej COLA Animation, gościnna wykładowczyni na UAlg (Faro) i PJATK (Warszawa). Ma doświadczenie w reżyserii i reżyserii artystycznej kampanii społecznych, seriali, teledysków i filmów krótkometrażowych. Jej portfolio obejmuje Universal Studios, Frank Sinatra Estate, The Atlantic i OnBeing. Jej filmy krótkometrażowe były pokazywane na festiwalach takich jak Animafest Zagreb, Międzynarodowy Festiwal Animacji Bucheon czy Annecy. Jako animator Nunu pracowała ostatnio przy takich filmach jak nominowany do Oscara „Ice Merchants” czy nagrodzone m.in. Srebrnym Tobołkiem O!PLA „Slow Light” duetu Kijek/Adamski.
ALA NUNU JEST DWUKROTNĄ LAUREATKĄ TOBOŁKÓW KOZIOŁKA MATOŁKA NA O!PLA. W 2015 BRĄZOWEGO ZA ANIMOWANĄ FRASZKĘ DE HERINACIO. ON THE HEDGEHOG, ORAZ SREBRNEGO W 2020 ZA AHEAD W KATEGORII POZA POLSKĄ.
***
DROP (2024, 05:55), Marta Prabucka | sea saw
Drop to niespokojna, chaotyczna historia pewnego mężczyzny, który utknął gdzieś w swoim świecie. Żyje samotnie w domu, który od wewnątrz wydaje się znacznie bardziej rozległy niż wskazywałby na to widok zewnętrzny. Cała przestrzeń ledwo stoi, a mężczyzna błąka się po tym ogrodzonym chaosie szukając… no właśnie, czego? Pewnego dnia pod bramą domu stawia się jego własny cień…
Marta Prabucka – urodzona w Gdańsku 1999 r. Wychowała i uczyła się w Gdyni. Absolwentka malarstwa na gdańskiej ASP w pracowni prof. Piotra Józefowicza. Pochłonięta przez wspomnienia i nastrój miejsca. W swoich pracach zwykle przedstawia rzeczywistość zdeformowaną przez sny, przebłyski z przeszłości, czy narzucającą się atmosferę. Działa zarówno w obszarach malarstwa, jak i grafiki komputerowej tworząc różnorodne animacje, teledyski oraz wizualizacje do muzyki. Wielokrotnie brała udział w wystawach na terenie Polski, między innymi: “Etap Rozpadu” w łódzkiej galerii AOKZ, czy w “31. Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych PROMOCJE” w Legnicy, gdzie zdobyła nagrodę za obraz “Heat and Humidity in Green”. Oprócz malarstwa aktywnie, jako samouk, korzysta z mediów cyfrowych, tworząc teledyski animowane dla lokalnych muzyków. Jej animacje prezentowały się na festiwalach takich jak: “VII edycja PL Music Video Awards”, czy “13. Pokazie Niezależnych Teledysków” na CINEMAFORUM w kinie Atlantic w Warszawie. Regularnie działa jako VJ współpracując z lokalną sceną muzyczną przy wydarzeniach na żywo.
***
DROZD (2023, 03:54), Ewelina Jakubiec | Światłocień
Opowieść o niewinnej wrażliwości, skrywającej się w naszych sercach, która w pełni może ujawnić się dopiero kiedy jesteśmy z nią sam na sam, w odosobnieniu. Tą wrażliwością jest właśnie Drozd (niebieski ptak), który może śpiewać tylko po uwolnieniu.
Ewelina Jakubiec ukończyła studia artystyczne o profilu edukacyjnym na ASP w Krakowie oraz związane z tworzeniem animacji na ASP w Łodzi gdzie poznała tajniki filmu animowanego, a szczególnie animację lalkową, wycinankową i plastelinową. W ostatnich latach jej drogi przecięły się też z ceramiką. W 2021 założyła Sztukę Sienną, której działania dotyczą edukacji artystycznej, pracowni animacji i ceramiki.
***
LEGION (2024, 05:00), Kamil Wójcik & Cat Kaczmarek | Gruzja
Polskie lata ’90 to trudny okres dla ośmiolatka. Ciemne szkolne korytarze, ponure blokowiska. Szarość. Rozpacz. Wyjściem wydaje się ucieczka do kolorowego wirtualnego świata gier komputerowych. Ale katecheta tego nie pochwala. Gry są złe- zniszczą cię! Tak mawia. Gry są kłamstwem. Niebezpieczeństwem. W grach czyha diabeł. Nie można im ufać. Nie można nikomu ufać. Tym bardziej zamaskowanej postaci z bandażami na twarzy.
Kamil Wójcik to twórca multimedialny, specjalizujący się w animacji rysunkowej. Absolwent liceum plastycznego w Jarosławiu oraz Akademii Sztuk Plastycznych we Wrocławiu na wydziale Sztuka Mediów. Kamil tworzy filmy i animacje na potrzeby gier, filmów, teledysków i reklam, angażując się w każdy etap procesu produkcji – od scenariusza i reżyserię przez storyboard, animatik, właściwą animację, aż po compositing i montaż. Jest laureatem wielu nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych, w tym wielokrotnym laureatem festiwalu O!PLA, zdobywcą tytułu najlepszego polskiego animowanego teledysku na PL Music Video Awards w latach 2022 i 2023 oraz laureatem w kategorii rozrywka & komedia podczas Grand Video Awards 2022. Jego animacje były pokazywane na licznych festiwalach, między innymi na takich jak: Animator, Animocje, OKFA, O!PLA, Fest Anca, Anifilm, Splat! Film Fest, Kameralne Lato, Animakom, Linoleum, BLON. Obecnie pracuje nad swoim animowanym krótkometrażowym debiutem ze studiem Munka i studiem Fumi. Za plastykę jego filmu odpowiada Cat Kaczmarek, natomiast opiekunem artystycznym jest Piotr Dumała.
KAMIL JEST LAUREATEM CZTERECH ZŁOTYCH TOBOŁKÓW O!PLA: 2014 ZA FILM A GDYBY… (OFF & GO!); 2019 ZA FILM TA KOSZMARNA NIEDZIELA (OFF & GO!); 2021 ZA FILM PSOTNIK W SZKLANEJ PUŁAPCE (OFF & GO!); 2022 ZA FILM NOCNY POCIĄG BEZ MIĘSA (OFF & GO!). CZTERECH SREBRNYCH TOBOŁKÓW O!PLA: 2016 ZA FILM HEJ, HO I NIESPODZIEWANA PRZYGODA (wspólnie z Maciejem Żukiem / Animowane Fraszki); 2021 ZA FILM DELINSKY’S MADNESS (OFF & GO!); 2023 ZA WIDEOKLIP NABITA LUFA DLA HIOBA DYLANA, ORAZ W 2024 ZA RYŻ I KURCZAK DLA BLITZED (wspólnie z Cat Kaczmarek). PONADTO SPECJALNEGO WYRÓŻNIENIA O!PLA 2018 ZA GDZIE KUCHAREK 6 TAM NIE MA CO JEŚĆ (Animowane Fraszki) ORAZ WYRÓŻNIENIA IV MIEJSCA NA O!PLA 2021 ZA NASTĘPNĄ ZIMĘ (Animowane Fraszki)
AUTOR DWÓCH PLAKATÓW I SPOTU KONKURSU GŁÓWNEGO 8. O!PLA 2020
Katarzyna Kaczmarek – absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie w 2011 roku ukończyła studia magisterskie na kierunku projektowanie komunikacji i wizerunku instytucji. Specjalizuje się w concept arcie, tworzeniu storyboardów, ilustracji oraz animacji na potrzeby gier, filmów i reklam. W swojej karierze współtworzyła m.in. trailer „Witchfire”, animowane przerywniki do gry “I, the Inquisitor” jako ilustratorka i współscenarzystka oraz pracowała nad fabularnymi przerywnikami do gry “War Mongrels” w roli concept artist, ilustratorki i drugiego reżysera. Wraz z Kamilem Wójcikiem zrealizowała kilka animowanych teledysków oraz współtworzyła kilkanaście autorskich, krótkometrażowych filmów animowanych, które były prezentowane na licznych festiwalach w Polsce i za granicą. Katarzyna brała również udział w procesie tworzenia konceptów wizualnych do filmu “Hejter. Sala Samobójców”.
***
MUZYKA (2024, 02:25), Maciej Bednarek | Elektronikt
„Muzyka” to opowieść o tym, że… muzyka jest dobra na wszystko. „Muzyka” to hołd dla muzyki i jej twórców. „Muzyka” to też nostalgiczna podróż w świat gramofonów, wzmacniaczy dźwięku, płyt CD, kaset i magnetofonów.
Maciej Bednarek – dziennikarz, muzyk, plastyk. Twórca animowanych wideoklipów. Plastelina i animacja poklatkowa to ulubiony materiał i technika autora. Jego filmy były wielokrotnie nagradzane i wyróżniane. W 2024 r. film „Fabryka”, prezentowany w programie O!PLA FOCUS ON POLAND, zdobył Specjalne Wyróżnienie na Śródziemnomorskim Festiwalu Filmów Animowanych ANIMED w Alicante.
LAUREAT DWÓCH ZŁOTYCH TOBOŁKÓW O!PLA ZA ANIMOWANE WIDEOKLIPY: W 2020 ZA KŁOPOTY I W 2023 ZA FABRYKĘ, A TAKŻE BRĄZOWEGO TOBOŁKA O!PLA 2016 ZA ANIMOWANY WIDEOKLIP JA JESTEM ZŁODZIEJ. PONADTO TRZECH WYRÓŻNIEŃ SPECJALNYCH O!PLA: W 2017 ZA FILM MOON LANDING (KATEGORIA: OFF&GO!), W 2019 ZA ANIMOWANY WIDEOKLIP KURIOZALNE BUTY i W 2021 ZA ANIMOWANY WIDEOKLIP BLOKI. LAUREAT NAGRODY SPECJALNEJ FESTIWALU FILMOWEGO „KOCHAM DZIWNE KINO” DLA „NAJDZIWNIEJSZEJ ANIMACJI NA O!PLA 2019” ZA FILM KURIOZALNE BUTY
TWÓRCA PLAKATU I SPOTU KONKURSU GŁÓWNEGO 9. O!PLA 2021
***
PIES (2024, 03:38), Jacek Gabis (Gurgie) | Porosty
Kiedy ludzkość zatruła się szamponem, stado psów wyruszyło ocalić ostatnie 4 bobasy z piekła.
Gurgie jest grafikiem 3D. Gurgie robi gry. Gurgie tworzy animowane teledyski i publikuje eksperymentalne filmy na YouTube. Do jego najbardziej znanych projektów należą recenzje różności zwane Gurgorecenzjami, wirtualna retrokonsola Gurgosus, adoptowalne mięsne lalki Skrobasy oraz eksperymenty wizualne z Blendera. Urodził się w Krakowie, jeździ na konwenty i rozstawia swoje rękodzieła na terenie całego kraju.
Dawny student nanotechnologii na UJ.
LAUREAT SPECJALNEGO WYRÓŻNIENIA O!PLA 2021 ZA WIDEOKLIP MY MUSIC (GURGOTELEDYSK) DLA JULKA PŁOSKIEGO
***
PIROMAN (2023, 04:33), Karolina Kajetanowicz | Taczka Żwiru
Shrek i Papież wyglądają na podwórko. W piaskownicy bawi się goblin z Obliviona. W ustach Makłowicza otwierają się wrota piekieł! Karol i Norek galopują wierzchem na tramwaju!! Gołębie apokalipsy dmą w trąby!!! Przez krajobraz rodem z Księgi Cudów wędruje Piroman – bezsilny, rozczarowany i wściekły. Chce zobaczyć świat w ogniu. To bardzo stara historia.
Karolina Kajetanowicz (ur. 1993) to polska animatorka i reżyserka. W Szkole Filmowej w Łodzi stworzyła pięć filmów, z czego trzy zyskały uznanie na międzynarodowych festiwalach filmowych, takich jak Annecy IAFF, AFI Fest, Ottawa IAF, Kraków FF, Hong Kong IFF i wielu innych. Ukończyła studia w 2021 roku i od tego czasu pracowała przy różnych filmach i projektach jako animatorka, głównie w studio w Yellow Tapir Films. Wyreżyserowała i wyprodukowała też trzy autorskie teledyski.
LAUREATKA SREBRNEGO TOBOŁKA KOZIOŁAK MATOŁKA O!PLA 2022 ZA WIDEOKLIP GROSIK DLA HIOBA DYLANA
***
STOP THE MUSIC (2024, 02:40), Weronika Marianna | Cosmo Sheldrake
Niezwykłe przygody pewnego wytwórcy kiszonek i przypraw.
Weronika Marianna (ur. 1988) zajmuje się animacją poklatkową i malarstwem. Pochodzi z Warszawy, mieszka w Amsterdamie. Robiła animacje i ilustracje m.in. dla Vice, Netflixa, WeTransfer, Goop i Penguine. Jest beneficjentką holenderskiego grantu Stimuleringsfonds, w grudniu zaczyna rezydencje w La Cité Internationale des Arts w Paryżu.
***
SUPERSTAR (2024, 03:04), Marta Prabucka | sea saw
Zobaczyłam człowieka, który nie może wgryźć się w życie i jak duch błądzi po swoim lokalnym świecie. Nie ma siły, by uwolnić od ciągłych myśli: od strachu i od chaosu. Te roztrzaskują jego świat, zabierają tożsamość wszystkim i wszystkiemu naokoło. Jedynym miejscem ucieczki jest oddanie się światu iluzji, niemożliwych oczekiwań, światu imprezy i zapomnienia, gdzie ludzie wciąż nie wydają się być obecni.
Marta Prabucka – urodzona w Gdańsku 1999 r. Wychowała i uczyła się w Gdyni. Absolwentka malarstwa na gdańskiej ASP w pracowni prof. Piotra Józefowicza. Pochłonięta przez wspomnienia i nastrój miejsca. W swoich pracach zwykle przedstawia rzeczywistość zdeformowaną przez sny, przebłyski z przeszłości, czy narzucającą się atmosferę. Działa zarówno w obszarach malarstwa, jak i grafiki komputerowej tworząc różnorodne animacje, teledyski oraz wizualizacje do muzyki. Wielokrotnie brała udział w wystawach na terenie Polski, między innymi: “Etap Rozpadu” w łódzkiej galerii AOKZ, czy w “31. Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych PROMOCJE” w Legnicy, gdzie zdobyła nagrodę za obraz “Heat and Humidity in Green”. Oprócz malarstwa aktywnie, jako samouk, korzysta z mediów cyfrowych, tworząc teledyski animowane dla lokalnych muzyków. Jej animacje prezentowały się na festiwalach takich jak: “VII edycja PL Music Video Awards”, czy “13. Pokazie Niezależnych Teledysków” na CINEMAFORUM w kinie Atlantic w Warszawie. Regularnie działa jako VJ współpracując z lokalną sceną muzyczną przy wydarzeniach na żywo.
***
VESNIANKA (2024, 02:35), Dmytro Borsuk (Wydział Sztuki Uniwersytet Opolski) | NAHABA (wideoklip nieoficjalny)
Vesnianki to nazwa słowiańskich pieśni obrzędowych związanych z początkiem wiosny i zbliżaniem się wiosennych prac polowych. Ale po wiośnie 2022 roku nabrała ona zupełnie innego znaczenia. Patrzę na wczesną wiosnę, a ona wygląda na taką smutną i przygnębioną, jakby chciała popełnić samobójstwo – pisze twórca filmu. Za zgodą artystów w animacji wykorzystano utwór muzyczny zespołu NAHABA pt. VESNIANKA.
Dmytro Borsuk urodził się 26 października 2004 roku w miasteczku Pidhaitsi w województwie tarnopolskim, Ukraina. Jego rodzina składa się z dwóch starszych braci oraz matki i ojca. Uczył się w “Pidhaetskiej ogólnokształcącej szkole I-III stopnia”. Dorastał jako spokojne i ciche dziecko, nie miał przyjaciół poza kuzynami i był introwertykiem. Wyróżniał się w matematyce i rysowaniu. W wieku 17 lat w 2022 roku ukończył szkołę i wstąpił na Wydział Sztuki Uniwersytetu Opolskiego na kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych. Ale przed wstąpieniem na uniwersytet Dmytro doświadczył największej tragedii w swoim życiu. Latem 9 lipca 2022 roku jego brat Ivan Borsuk zginął na wojnie podczas wykonywania obowiązków służbowych. Miał 29 lat. To wydarzenie znacząco wpłynęło na światopogląd Dmytra i podzieliło jego życie na „przed i po”. Na dzień dzisiejszy (2025 rok) przyzwyczaił się do nowego życia, nawiązał przyjaźnie, studiuje, pracuje nad dyplomem licencjackim.